Grimex Grup Genel Müdürü Akmuhammet Akmurzayev, üniversite eğitimi için geldiği Türkiye’den ayrılmayıp güvenlik kamera sistemleri sektörüne adım attı. Genç bir sektörün en genç patronu olmaya aday Akmurzayev Güvenlik Yönetimi Dergisi’nin sorularını içtenlikle yanıtladı. Akmurzayev kentleşmenin de giderek artması ile güvenlik sistemlerinin çok daha fazla ihtiyaç haline geldiğine dikkat çekerken, “Artan bu ihtiyaçlara kaliteli ürün ve hizmet ile cevap verebilecek kurumsal ve teknik yapının geliştirilmesi için çalışmalar yapmayı planlıyoruz” dedi.
Gerek iç gerekse de dış pazarda marka bilinirliğimizi arttırmak ve yeni pazarlar oluşturmak adına yoğun çalışmalar yapmaktayız. Satış arttırıcı kampanyalar, fuarlar, eğitim ve seminerlere ürünlerimizi ve markamızı tanıtarak olmadığımız farklı kanallara nüfuz etmenin stratejisini oluşturuyor ve bunu birçok noktada aksiyona çeviriyoruz. Sektörün dünya liderlerinden EZ-IP (Dahua) ile yaptığımız iş ortaklığı önemli bir adım olacaktır.
Gerek iç gerekse de dış pazarda marka bilinirliğimizi arttırmak ve yeni pazarlar oluşturmak adına yoğun çalışmalar yapmaktayız. Satış arttırıcı kampanyalar, fuarlar, eğitim ve seminerlere ürünlerimizi ve markamızı tanıtarak olmadığımız farklı kanallara nüfuz etmenin stratejisini oluşturuyor ve bunu birçok noktada aksiyona çeviriyoruz. Sektörün dünya liderlerinden EZ-IP (Dahua) ile yaptığımız iş ortaklığı önemli bir adım olacaktır.
Öncelikle bize Sanetron ve Grimex grup hakkında bilgi verir misiniz?
Grimex Grup ‘Güvenli Yaşam Teknolojileri’ sloganı ile 4 yılı aşkın süredir hizmet vermektedir. Kalite ve güveni ilke edinen Grimex Grup, SANETRON markası ile sektörde yer almaktadır. Genç, dinamik kadrosu ile teknolojiyi yakından takip eden, alanında uzmanlaşan Sanetron Güvenlik Sistemleri giderek büyümeye devam etmektedir.
İçinde bulunduğumuz Bilişim Çağı’nın gerçekliği olarak ihtiyaçlara göre gelişen teknolojiyi ve oluşan yeni ihtiyaçları takip etmemek kaçınılmaz. Hız kesmeden devam eden bu süreçte Sanetron markası sektördeki yenilikleri yakından izleyerek, tüm segmentlere hitabeden ürün yelpazesini, sürekli güncel ve stoklu tutmaktadır.
Güvenlik sistemleri sektöründe yüksek çözünürlüklü (IP) HD, FULL HD ve 4K teknolojisini kararlı bir doğrultuda hedefinde tutan Sanetron Güvenlik Sistemleri iş ortakları için, ürün sürekliliğini hedefinde tutmayı ilke edinmiştir.
İstanbul Anadolu yakası Ümraniye’de yaklaşık 1.200 m2 kapalı alanda bulunan modern şirket binası ile hizmete devam etmektedir.
Güvenlik sektörü için genç bir sektör tanımı yapılıyor. Siz de sektörün en genç yöneticisi ya da patronu olmaya aday olabilecek yaşta bu sektöre girdiniz. Kendinizi okuyucularımıza tanıtır mısınız?
17.07.1995 tarihinde dünyaya geldim. İlk ve orta öğrenim yıllarını Türkmenistan’da geçirdim, üniversite tahsilimi ise Türkiye’de tamamladım. Sakarya Üniversitesi İşletme Fakültesi mezunuyum. Yaklaşık 4 yıl önce Grimex Grup’u kurdum ve Sanetron markası ile güvenlik kamera sistemleri sektörüne adım attım. 4 yabancı dil biliyorum. Yurtiçi ve dışındaki tüm teknolojik gelişmeleri yakından takip ederek iş ortakları ve ekibi için yeni ürün ve iş alternatifleri yaratmaya çalışıyorum.
Grimex Grup ile yanında Spektrum markası ile dış ticaret sektöründe de çalışmalarım devam ediyor. 2019 yılında Ottobak markası ile de gıda sektöründe yol almaya başladık.
Farklı sektörlerde istihdam yaratıyoruz şu an şirketlerimizde 100 kişilik kadroya ulaştık. Güçlü ekibimiz ile büyümek ve başarılı işlere imza atmaya devam etmek istiyorum.
Sanetron olarak 2019 planlarınızdan söz eder misiniz?
Kentleşmenin de giderek artması ile güvenlik sistemleri çok daha fazla ihtiyaç haline gelmekte, hem iş hem de konutlarda ihtiyaç listesinde ilk sıralarda yer almaktadır. Artan bu ihtiyaçlara kaliteli ürün ve hizmet ile cevap verebilecek kurumsal ve teknik yapının geliştirilmesi için çalışmalar yapmayı planlıyoruz. Dünya ve Türkiye’de yaşanan makro değişimlerin ışığında agresif büyümenin risklerini görmekteyiz. Kaliteden ödün vermeden bugüne kadar gururla büyüttüğümüz Sanetron markasını kendinden emin, kalıcı adımlarla Türkiye çapında bilinirliğini arttırmaya devam ederken 2019 yılı başında farklı segment ve ihtiyaçlara hitap edecek Dünya markaları ile de işbirliğimiz başlamıştır. Sanetron genç sektörün aranan ve bilinen markalarında ilk sıralarda yer alacaktır.
Sanetron 4 yıllık bir firma ama bilinirlilik anlamında hayli yol almış durumda. Bu konuda neler söyleyebilirsiniz?
Markalar farklı farklı bilinirlik seviyelerine sahiptir. Bazıları bilinirler, bazıları hatırlanırlar bazıları da aklın hemen ucundadır. Hatta dile pelesenk olmuşlardır. Bu nedenle bilinirlikten daha önemli olan nasıl bilindiğiniz ve kimler tarafından bilindiğinizdir. Herkes tarafından değil hedef kitleniz tarafından bilinmeniz önemlidir. İkinci bir konu doğru gerekçelerle bilinmektir. Yani gerçekten sizi farklılaştıran unsurlarla bilinmeniz.
Pazarlama, satış ve reklamcılık derslerinde satın almaya (ihtiyaçları gidermeye) dair kullanılan akademik formüllerden biri de NAIDA’dır. Need, Attention, Interest, Desire ve Action kelimelerinin baş harflerinden oluşan NAIDA formülünde tüketicinin önce bir ihtiyacının açığa çıkacağı, sonra bu ihtiyacını nerelerden giderebileceği konusunda dikkat kesileceği, ardından gözüne kestirdiği (aklına yatan) markalara ilgi duyup inceleyeceği, bu kıyaslama sonrasında bir markayı arzulamaya başlayacağı ve en nihayetinde ihtiyacını gidermek için o markayı satın alacağı öngörülür. Satan tarafa da AIDA önerilir. Yani önce dikkatleri çek (Attantion), sonra ilgi uyandır (Interest), daha sonra isteklendir (Desire), en sonunda da harekete geçir (Action) denir.
İster satan isterse satın alan tarafından baksak da, önce markamızı hedef kitlelere fark ettirmemiz, ardından markamız hakkında bilgi/içgörü oluşturmalarını sağlamamız, daha sonra marka değeri algımızı yükseltmemiz gerekiyor.
Markanızın hatırlanırlık seviyesi; marka imajınız, marka konumlandırmanız, marka vizyonunuz, marka değeriniz gibi oluşturmaya ve aktarmaya çalıştığınız kavramların hedef kitlenizin zihninde ne kadar yer edindiğine bağlıdır. Eğer markanız bir kişi tarafından kullanıldıysa elbette o kişideki hatırlanırlık seviyesi artacaktır. Bu yüzden ürünü denettirmek oldukça önemlidir.
4 yıldır sektörde ismimizin yer almamızın nedeni bilinirliğimiz değil nasıl bilindiğimiz ile alakalı. Güvenilir ve kaliteli.
Sanetron’un artık rekabetin had safhaya çıktığı bu sektördeki satış stratejisi ne olacak?
Sanetron başta ürün ve hizmet kalitesi olmak üzere, satış, teknik ve diğer çalışanlarının kurumsal yaklaşımı ile markayı hatırlanır ve bilinir kılmak için azami çalışmayı göstermektedir. Asıl önemli olan sunduğunuz ürün ve hizmetin arkasında durmak, hızlı çözüm sunmak, kolay erişilebilir olmak ve devamlılıktır. Gerek sahada gerek ofiste bulunan satış temsilcisi arkadaşlarımız, lojistik ve teknik ekibimiz tüm iş ortaklarımıza, Türkiye’nin neresinde olursa olsun bir telefon ve ziyaret kadar yakın olup büyük bir aile olmak için çalışmaktadır.
Gerek iç gerekse de dış pazarda marka bilinirliğimizi arttırmak ve yeni pazarlar oluşturmak adına yoğun çalışmalar yapmaktayız. Satış arttırıcı tüm faaliyetleri pazarlama konuları ile destekliyor iş ortaklarımıza bu konuda gerekli tüm desteği vermeye çalışıyoruz. Satış arttırıcı kampanyalar, fuarlar, eğitim ve seminerlere ürünlerimizi ve markamızı tanıtarak olmadığımız farklı kanallara nüfuz etmenin stratejisini oluşturuyor ve bunu birçok noktada aksiyona çeviriyoruz. Özellikle bu stratejilerle oluşan aksiyonları sosyal medya faaliyetleri ile destekliyoruz. 2019 yılında tüm bu aksiyonları doğru kişi ve adımlarla yönlendirerek daha başarılı olmayı planlıyoruz.
Sanetron markası yanı sıra tüm segment, sektör ve bütçeye dokunabilmek, gelen ihtiyaçları daha kolay cevaplayabilmek için sektörün dünya liderlerinden EZ-IP (Dahua) ile yaptığımız iş ortaklığı önemli bir adım olacaktır.
Sektöre özellikle son yıllarda çok sayıda yabancı firma girdi ve girmeye devam ediyor. Bu durumu sektörün ilerlemesi ve kurallarının oturması açısından nasıl değerlendirirsiniz?
Kurumsallaşma; bir işletmenin, faaliyetlerini kişilerin varlığına bağımlı olmadan sürdürebilmesini ve geliştirebilmesini sağlayan bir yapı oluşturması olarak tanımlanabilir. Müşterinin firmaya güven duymasını ve firma ile çalışma kolaylığını getirir. Dolayısı ile firmaya sadık müşteri kazandırır. Sadık müşteri de yeni müşteriler getirir. Bu da kurum itibarınızın güçlenmesini sağlar.
Standartların önemini asla yadsıyamayız. Yapılan araştırmalara göre standardizasyonun ekonomik büyümeye yıllık ortalama 0.2 İle 0.8 puan arasında etkisi olduğu saptanmıştır. Dünyada güçlü ekonomileri ile ilk sıralarda yer alan Almanya, İngiltere, ABD, Çin, Rusya gibi ülkeler standardizasyon konusunda sürekli yeni politikalar belirleniyor. Bu ülkeler rekabet güçlerini arttırabilmek için, ulusal standardizasyon strateji belgeleri yayınlıyor.
Global güvenlik pazarının 80 milyar dolarlık büyüklüğe ulaştığı tahmin ediliyor. Türkiye’de ise 3,5 milyar dolarlık büyüklüğe ulaşan sektörün yaklaşık 800 milyon dolarını güvenlik teknolojileri oluşturuyor. Bugün global pazar yüzde 7 büyürken Türkiye’de bu oran yüzde 10’a ulaşıyor.
Türkiye’de elektronik güvenlik sistemi kullanan ev ve işyerlerinin oranı yüzde 1,5. Bu oran ABD’de yüzde 20, Avrupa’da ise yüzde 8 civarında. Pazardaki bu potansiyel hem yerli hem de yabancı şirketlerin yatırıma yönelmesine neden oluyor.
Bu bağlamda büyük bir potansiyele sahip olan Türkiye güvenlik pazarı, yabancı firmaların ülkeye gelmesi ile genç bir sektör olmanın eksikliklerini fark edecektir. Bu durum kurumsal yapı ihtiyacını öne çıkaracaktır. Kurumsallaşamayan firmalar bu yabancı firmaların taşeronu haline gelecektir.
Sizce güvenlik sektörünün en önemli sorunu nedir ve bu sorun nasıl çözülür?
Daha öncede belirttiğimiz üzere standardizasyon sektörün büyümesinde, firmaların, markaların kalıcı olmasında en büyük etken. Standartlar hem hizmet hem ürün kategorilerinde olmalı, haksız rekabetin önüne geçip kalitenin artması için gerekli denetlemelerde yapılmalı.
Ülkemizde satışı yapılan güvenlik kamera sistemlerinin yerli üretimin yanısıra büyük kısmı ithal ürünlerden oluşmaktadır. İhtisas Gümrüğü bu durumda önemli ir konudur. Gümrük İdareleri risk kriterleri açısından uzmanlaşmayı tercih etmiş ve İhtisas gümrüğü uygulaması ile özellik arz eden eşya ithalatlarında sadece yetki verilen sınırlı sayıda gümrük müdürlüğünden gerçekleştirilmesini amaçlamıştır.
İthalatta kıymet, tarife, menşe ve standartlar yönünden etkin bir denetim yapılması sağlanarak özellikle yerli üretimin korunması hedeflenmektedir.